Girisimle

Oyunlaştırma Nedir ve Hangi Alanlarda Kullanılabilir?

Oyunlaştırma(gamification) oyunsal düşünmenin oyun dışı alanlarda, motivasyonu arttırmak ve kullanıcıları problem çözmeye teşvik etmek için kullanılmasıdır. Oyunlaştırma birçok farklı alanda uygulanmıştır bunlardan bazıları müşteri sadakati, fiziksel egzersiz, medya ve öğrenimdir. Oyunlaştırma sadece dijital ortamlarda değil, günlük hayatta yer olan birçok duruma da uygulanabilir.

Öğrenme ortamlarında yaşam boyu öğrenenler oluşturmak için içsel ödülleri mümkün kılan ortamlar vardır ve içsel ödüller şu şekilde sınıflanlandırılabilir:

  1. Tatmin edici iş
  2. Başarılı olma deneyimi
  3. Sosyal bağlantı
  4. Kendimizden daha büyük bir şeyin parçası olmak.

Oyunlaştırmada kullanılabilecek bir başka oyunsal öğe de rekabettir. Kazanılan ödülleri diğer katılımcılar tarafından görülebilir yapmak veya katılımcılar arasında liderlik sıralaması yapmak katılımcıları rekabete özendirme yollarıdır. 

Oyunlaştırmada yeni kullanılmaya başlanan bir başka özellik ise oyunlaştırılmış interaktif video ile eğitim şeklindedir. Bu şekilde kullanıcılar/eğitilenler gerçek hayatta karşılaşabilecekleri durumları gerçek bir film üzerinde üstelik o filmi kendileri yönlendirerek görebilme imkanına sahip olurlar. Bu şekilde her bir durum bir oyun katmanı içinde yorumlanır ve filmleştirilir. Bu levellar belli bir performans ölçüm sistemine yine puanlamalar gönderebilir ve bu şekilde eğitimi alan kişinin performansı izlenebilir. İsteğe göre film üzerinde puanlar ve seviyeler görüntülenebilir ve bir liderlik tablosu oluşturulabilir. Bu yeni sistemin mevcut oyunlaştırma metotlarına üstünlüğü %1000 ‘e yakın bir seviyede arttırmasıdır. 

Oyunların nasıl çalıştığı ve eğitimde nasıl uygulanabileceği oyunların dört temel özelliğinden faydalanabiliriz:

  1. Hedef: Oyunun amacı
  2. Kurallar: Hedeflere nasıl ulaşabilecekleri konusunda sınırlamalar
  3. Geri bildirim sistemi: Gerçek zamanlı olarak sağlanan, oyunculara hedefin ulaşabilir olduğu söylenir.
  4. Gönüllü katılım: Herkes; amacı, kuralları ve geri bildirim sistemini isteyerek kabul etmelidir.

“İyi bir oyun oynamanın ne anlama geldiğini bildiğimizde, birbirimize şunu hatırlatmayı bırakabiliriz: Bu bir oyun değil. Bunun yerine insanları aktif olarak teşvik etmeye başlayabiliriz: Bu bir oyun olabilir.”

Sefa Erkan

Exit mobile version