Spor Tutkusuyla Doğan Girişimler

ABD’de sporla ilgili işletmelerin bu yıl 420 milyar dolardan daha fazla getirisi olmasının bir sebebi: Tutku. Örneğin, Boston’da ölümüne Red Sox taraftarları takımlarının geçen dokuz yıl içerisinde 700’ü aşan sayıdaki tüm maçlarına katılarak rekor kazanmışlardır. Futbolda ise yine yoğun taraftar sayısı Super Bowl şampiyonlar ligi oyunlarını her yıl ABD’de en çok izlenen tek televizyon programı yapan ana sebeptir.

 

Patlayan spor işlerinde pastayı götüren sadece takım sahipleri ve oyuncular değildir. Ekipman üreticileri, hatıra perakendecileri, bilet satıcıları ve büyük-küçük diğer pek çok işletme de bu piyasadan nasibini almaktadır.

 

Los Angeles-merkezli bir spor yatırım bankası üst düzey analistlerden biri olan Sean Clemens, “Bu alan inişli çıkışlı ve çok rekabetlidir, ancak yenilikçi işletmeler için birçok sektörde çok fazla fırsat vardır” diyor. Son yıllarda bu alanda gözle görülür büyüme tanıklık eden iki sektörden biri online oyunlar ve spor konulu dijital ve sosyal medyadır.

 

Bir futbol kart oyunundan tutun da, taraftarlar için cep telefonu uygulamalarına kadar işte spor tutkusuyla doğmuş üç yeni işletme.

 

Firma: Flying Pig Games LLC.

Ürün: Jukem Futbol kart oyunu

Kurucu: Jeff Spelman

 

Jeff Spelman iş fikirlerinin bazen hayatın en genel zorluklarından doğabileceğini ispatlayan bir girişimci. 2007 yılında, Cincinnati  temel matematik öğrenen ve daha fazla yardıma ihtiyacı olan 7 yaşındaki oğluyla bağlantı kurmanın yaratıcı bir yolunu bulmak istemiş. Uzun zaman boyunca bir spor seyircisi olan Spelman ise cevabı futbolda bulmuş.

 

Oğlunu bir gençler futbol ligine kaydettirmek yerine, Spelman işe giderek spor konulu bir kart oyunu hazırlamaya koyulmuş. “Oyunda saklı bir çok matematik var,” diyor 45 yaşındaki Spelman. “Oğlumun 5 ve 10’nun katlarında saymayı öğrenmesi gerektiğinin farkındaydım. 100 metre bir futbol sahası is bunu öğrenmek için mükemmel bir ortam.”

 

2008 yılında, Spelman daha sonra futbolda savunmada oynayan oyuncuyu çalımla şaşırtarak farklı yöne gitmek anlamına gelen Jukem olarak adlandıracağı oyunu geliştirmişti. Oyunun amacı rakibinizi saldırı kartlarını gol atarak puan kazanmak için kullanmak ve rakibinizi geçmek.

 

Hiçbir perakende mağaza bağlantısı olmayan Spelman için en büyük zorluk oyunu perakende mağazalarda sattırmak olmuş. Eşi Michelle, mağaza sahipleriyle tam altı ay boyunca tek tek görüşmüş. 2009 yılında oyun piyasaya sürüldüğünde, beş eyalette neredeyse 60’dan fazla mağazada satılıyordu. Tanesi 14,99 dolardan Jukem’in satışları 30 eyalette 275 mağazaya kadar çıktı. Spelman’ın projelerinin bu yılki getirisi ise neredeyse 280.000 dolar kadar.

 

Spelman’ın bir sonraki hamlesi ise üniversite ve lise spor programları için Jukem’in özel versiyonlarını geliştirmek. “İnsanlar futbolun her seviyesini seviyor,” diyor. “Jukem ise en sevdikleri oyunu oynamanın farklı bir şekli.”

 

________________________________________

 

Firma: KAT Apps & Technology

Ürün: Sporseverler için Fanzooloo mobil uygulaması

Kurucular: Kaylyn Thornal ve Natasha Bedu

 

Houston, bir sorunumuz var. 2009 yılında, ulusal bir TV programı çekmek için ABD’yi dolaşan Kaylyn Thornal Teksas’ın en büyük şehrinde durdu. O ve ekibi Astros beyzbol maçına gitmeden önce yemek yiyerek bir şeyler içebilecekleri bir yer arıyorlardı ancak yorgun olan bu yabancıların nereye gidecekleri hakkında bir fikirleri yoktu.

 

“Yerlilerin gittiği yerlere gitmek istedik, ” diyor 43 yaşındaki Thornal. Bir otel görevlisine, biletçilere ve sokaktaki insanlara sormayı deneseler de kimsenin bir tavsiyesi yoktu.

 

Gelecek yaz San Francisco’da Giants oyununda da aynı şeyi yaşadıktan sonra Thornal bu işe bir çözüm bulmaya karar verdi. Arkadaşları ve ailesinden topladığı 300.000 doları olan Thornel Los Angeles-merkezli KAT Apps & Technology’i kurdu.

 

Kurucu-ortağı ve yaratıcı yönetmen Natasha Bedu da şirkete katılarak Thornal’ın sporseverlere ABD genelinde en iyi yiyecek ve içecekleri, uygun park alanını, son dakika biletlerini ve spor yarışmalarını nerede bulabileceklerine dair bilenlerden tavsiyeler sunan bir web site ve mobil uygulama fikrinin şekillenmesine yardımcı oldu. Bir web, pazarlama ve iş geliştirme danışmanı tuttular aynı zamanda çeşitli şehirlerden yazarların hazırladığı içerikleri kullandılar.

 

Fanzooloo adını verdikleri site ve uygulama, Nisan ayında piyasaya sürüldü. Thornal web sitesinin bir milyondan fazla ziyaretçi aldığını ve bunun her ay katlandığını söylüyor. Thornal ve Bedu premium içerik sunan ücretli bir üyelik sisteminin de içinde bulunduğu birkaç gelir modeli düşünmektedir.

 

Şimdiye kadar, işi ölçeklemek zor olmuş. “Hayal ettiğimden hızlı ilerliyoruz,” diyor Thornal. ” Arkadaşlarımla vakit geçirmeye, ailemle konuşmaya ya da köpeğimi gezdirmeye bile vaktim yok. Ama buna ayak uydurmak eğlenceli. Oyunlardaki insanlar ile tanıştığımızda bize yaptığımız şeyi ne kadar beğendiklerini söylüyorlar, bu da her şeyi katlanılır kılıyor.”

 

________________________________________

 

Firma: FungoMan LLC

Ürün: FungoMan otomatik beyzbol çalışma makinası

Kurucular: Denny Duron ve Romy Cucjen

 

2002 yılında, Denny Duron lise beyzbol takımında iç alan oyuncusu olan oğlu için devamlı ve arka arkaya beyzbol topu atan ya da topa vuran bir makinanın olup olmadığını merak etti. Okula giderek, beyzbol koçu Romy Cucjen’e bunu bilip bilmediğini sordu. İki adam da bu makinadan bir tane bulamayınca, bunu kendileri yapmaya karar verdiler.

 

Cucjen ve Duron bunu takip eden beş yılı mekanik ve elektirk mühendisleri ile birkaç prototip serisi geliştirmeye harcadılar. Sonuç adını saha çalışmaları için atılan bir top olan fungo’dan alan FungoMan.

 

Cucjen 13.650 dolardan satılan FungoMan’in  “her üç saniyede bir topu sahada istenilen her hangi bir noktaya atabilen” tek atış makinası olduğunu vurguluyor. Top hızını, yoğunluğunu ve frekansını kontrol eden kablosuz bir cihaz tarafından işletilen makina aynı zamanda toplara sahada belirli bir noktadan vuruş yapmaya da programlanabiliyor. Çalışma yapanlar için FungoMan’in atış modu saatte 160 km’ye kadar çıkabilen farklı hızlarda atış seçenekleri de içermektedir.

 

49 yaşındaki Cucjen The Evangel Christian Acedemy’nin makinanın deneme merkezi olduğunu vurguluyor. “Yazılım ve makinayı deneyerek uzman antrenörlerin tüm konularda geribildirimini aldık.”

 

Cucjen ve Duron FungoMan’i 2007 yılında Chicago’da, Amerikan Beyzbol Antrenörler Derneği Ticaret Gösterisi’nde tanıttı. Cucjen makinayı “geleneksel fikirleri olan” bir beyzbol pazarına satmanın zor olduğunu söylüyor. “Alıcı bulana kadar makinayı göstermeye devam ettik,” diyor. “Şirketimiz ve ürünümüze inancımız başta aldığımız retleri ve olumsuz eleştirileri atlatmamıza olanak sağladı.” Aynı zamanda yeni müşterilere öneride bulunan alıcılara 250 dolar indirim yapmak da canlarını yakmamıştı.

 

Cucjen şirketin 400’e yakın FungoMan makinesi sattığını söylüyor. Müşteriler arasında ülke genelinde çeşitli lise, üniversite ve aynı zamanda Milwaukee Brewers’ın da içinde bulunduğu büyük beyzbol takımları da var.

 

Bu makale entrepreneur.com’da Jason Fell tarafından 2015’te yayınlanan yazıdan çevrilmiştir.

 

 

0 Shares:
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şunlar da Hoşunuza Gidebilir

Her Toplantıyı Baltayabilecek 4 Hata

Toplantılarla harcanan ve boşa giden iş saatlerinin sayısı oldukça fazladır. Çoğumuzun kariyer hayatı boyunca gerçekleştirdiği gereksiz ve kötü toplantıların sayısı iyi olanlardan daha fazla. Neyse ki kötü giden bir toplantının erkenden farkına varacak kadar deneyim edindim. İyi niyetlerle başladığınız bir toplantıyı kâbusa çeviren şeylerin listesini çıkardım.